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Erasmus+ Programm

Programmüberblick

Erasmus+ ist das Programm für Bildung, Jugend und Sport der Europäischen Union. In Erasmus+ werden die bisherigen EU-Programme für lebenslanges Lernen, Jugend und Sport sowie die europäischen Kooperationsprogramme im Hochschulbereich zusammengefasst. Das Programm enthält drei Leitaktionen:
Leitaktion 1 – Lernmobilität von Einzelpersonen
Leitaktion 2 – Zusammenarbeit zur Förderung von Innovation und zum Austausch von bewährten Verfahren
Leitaktion 3 – Unterstützung politischer Reformen

Erasmus+ ist mit einem Budget in Höhe von rund 14,8 Mrd. Euro ausgestattet. Mehr als vier Millionen Menschen werden bis 2020 von den EU-Mitteln profitieren. Das auf sieben Jahre ausgelegte Programm soll Kompetenzen und Beschäftigungsfähigkeit verbessern und die Modernisierung der Systeme der allgemeinen und beruflichen Bildung und der Kinder- und Jugendhilfe voranbringen. Informationen zum Erasmus+ finden Sie auf der Webseite der Europäischen Kommission:
http://ec.europa.eu/programmes/erasmus-plus/index_en.htm

Mit den Fördermitteln wird vor allem die Mobilität in Europa und voraussichtlich ab 2015 in geringerem Umfang auch mit anderen Teilen der Welt gestärkt. Bis zum Jahr 2020 sollen rund zwei Millionen Studierende von Erasmus+ profitieren, darunter über eine Viertelmillion aus Deutschland. Einbezogen werden dabei Studierende in allen Studienzyklen bis einschließlich der Promotion, die ein Teilstudium oder Praktikum im Ausland absolvieren möchten. Erstmals können die Studierenden dabei im Bachelor, Master und Doktorat jeweils bis zu 12 Monate gefördert werden. Um den finanziellen Anreiz für einen Auslandsaufenthalt zu erhöhen, wird zudem der monatliche Mobilitätszuschuss für die Studierenden angehoben, insbesondere für Gastländer mit höheren Lebenshaltungskosten. Praktika im Ausland sind künftig auch nach Studienabschluss möglich. Schließlich bietet Erasmus+ Studierenden, die ein ganzes Master-Studium in Europa absolvieren möchten, die Möglichkeit, dafür ein zinsgünstiges Darlehen aufzunehmen. Die bisherige Exzellenz-Förderung von Erasmus Mundus, die das ganze Master-Studium von hervorragenden Studierenden in ausgewählten europäischen Masterprogrammen mit gemeinsamem Abschluss unterstützt, wird unter Erasmus+ fortgesetzt.
Erasmus+ trägt zudem zur weiteren Internationalisierung der Hochschulen mit der Förderung von Kurzzeitdozenturen und Weiterbildungsaufenthalten für das Lehr- bzw. Verwaltungspersonal bei. Weiterhin können die Hochschulen Unternehmenspersonal aus dem Ausland zu Lehraufenthalten einladen und sich nun außerdem mit anderen europäischen Partnern (auch aus dem nicht-akademischen Bereich) an multilateralen Strategischen Partnerschaften beteiligen und gemeinsam innovative Projekte entwickeln
(z. B. im Bereich der Curriculum-Entwicklung oder zu bildungsbereichsübergreifenden Themen). Für die Zusammenarbeit mit der Wirtschaft bietet Erasmus+ Förderung in den neuen Wissensallianzen an. Hochschulen, die sich im Bereich des Kapazitätenaufbaus in Drittländern engagieren wollen, können dies in den internationalen Hochschulpartnerschaften des Programms tun.

Die Fördermittel für die meisten Mobilitätsmaßnahmen und die Strategischen Partnerschaften werden in den 33 Programmländern (28 EU-Länder, Island, Liechtenstein, FYR Mazedonien, Norwegen, Türkei) von den Nationalen Agenturen vergeben. In Deutschland nimmt diese Aufgabe wie bisher der Deutsche Akademische Austauschdienst (DAAD) wahr.

Unter dem Dach des EU-Bildungsprogramms Erasmus+ werden folgende Mobilitätsmaßnahmen gefördert:

+ Auslandsstudium für Studierende (SMS)
+ Auslandspraktikum für Studierende (SMP)
+ Mobilität von Lehrenden (STA)
+ Mobilität von Personal (STT)

Erasmus policy statement

HfG's international strategy

Our University’s European & international activities are central to our educational aim of developing every student’s potential. We provide appropriate knowledge, skills and experience to enable them to continue life-long-learning in our rapidly changing world. We believe in our own BA/MA program in design but we also value the educational experience provided by our partners. Today, globalization has made the institution the student’s portal to a network of expanding knowledge, opportunities, experiences, skills and perceptions. Being European makes it imperative for students to study in other cultures, which are also educational resources. We extend this belief in our international strategy not only to our European partners but to our global network. It is through the comparative experience of different educational systems that students have the best chance to develop intellectual confidence and independence. Confidence enables students to become adaptable to crossing the temporal, geographical, social, digital, knowledge and conceptual borders, allowing
continual development and employment. These borders must all be navigable by tomorrow’s Euro citizens if they are to have appropriate employment for their skills. Student mobility will help create a strong social system within Europe where
innovation can flourish. As an active member of the Cumulus network we strongly believe that this idea can grow globally.
The main strategic idea of the HfG is not only to implement but to institutionally anchor the international programmes. We consider lectures of international teachers (as in the international seminar week) so important for the development of our
students that we actually run the 9th international seminar week this year. Moreover, our incoming students are an integral, highly accepted part of our courses and lectures. The International office is the core element in managing and creating
cultural and design experiences for incoming and outgoing students. It handles all aspects of exchange scenarios and personal needs of the students. Our school is glad that after having had a period of informal international projects we now
have established the institutional representation of our international efforts.

We choose our partners based on three criteria:

[a] First there is quality. Our internationally reputable university links to partners that ensure our quality standards within their curriculum. This is not only to provide successful exchange programs for our students but to make the programs
valuable for our incoming international students as well. Our contacts to Milan and Ohio, which are strongly established, give two examples of this concept.

[b] Second, we aim to gain partners in regions, where the design discourse, cultural and social ideas for the future of our globalized world can be experienced today. This is the reason for our activities in South America, Turkey and the Asian-Pacific region. To us this long-term strategy already has proven to be sustainable regarding our experiences in Rio and Istanbul.

[c] Third, we believe that design can contribute to the development of social infrastructure and society change. This is why we are building contacts in the Arabian countries. We aim to widen the intellectual and intercultural skills of our students as
we consider it fundamentally important to be a part of this development.

As a result our small university always has to focus on its resources. This leads to a sharp profile in our international activities. Our international seminar week features speakers from all over the world. We are among the design schools with the highest rate of incoming and outgoing exchange students. By establishing our international office in 2011 we made a big institutional step towards the implementation of our Erasmus and international activities within the university’s structures.

Our institution opens its mobility concept not only to students. We value life-long by focusing on the individual development of our staff’s skills and knowledge. This includes faculty staff as well as academic personnel and workshop manager. Two
examples of this strategy are the Istanbul workshops and the visiting program of the Milan fair.

All the aspects of our strategy follow strict guidelines, which are driven by our university’s concept to strengthen sustainable design strategies for the social, scientific and industrial future.

We consider our university a place for young designers to improve their skills and build up their European and international networks. Being part of Erasmus enables us to fulfill this mission.

Objectives

Despite our small size, our institution performs well internationally: involved in 51 partnerships, sending more than 40 students each semester around the world, participating in each Cumulus association.

-Thanks to Erasmus our international students can integrate in the abroad experience in their curricula and we give them the appropriate support. We try to facilitate the application process to go abroad and offer the right support to our students. Our staff is also dedicated to recognise prior learning and working experience. Having students and staff with different backgrounds brings diversity into our institution.

-The expectations of our students to find a job quickly are naturally high. We are giving support to students through different measures. Connecting our students to German companies is the first step. In the global world staff and students are
supposed to have international experience in their curricula, by studying but also by working. Our institution will create more data available to students to find appropriate companies which would match their needs. We strongly think that foreign companies enable students to bring new learning modes in the school.

-Through Erasmus and the ECT-System it has become easy to recognise the abroad experience at partner universities. If partners do not use our European system students simply need to calculate the workload at their host university. This system enables our institution to work internationally, considering the credit transfer system as a helpful tool. Our agents can then search for new learning mobility windows, like institutions in China or South America. It is also essential that we have bridges to a variety of partner institutions and international companies so that our students have a choice in planning their academic/professional career trajectories.

-Our institution expects to foster new business partnerships. Our primary strategy is to improve our access to more and contrasting knowledge. We aim to give our students the expertise of problem solving with different strategies whilst possessing international experience.

-Thanks to Erasmus funding and through the funding support of the region, our students can afford living abroad and maximize their creative and innovative potential. In the next years, our institution will include more funding of the regional
companies as they should both, students and institutions, benefit from it.

Erasmus+ Charter

Jede Hochschuleinrichtung, die am EU-Programm für allgemeine und berufliche Bildung, Jugend und Sport 2014-2020 (hiernach „das Programm“ genannt“) teilnehmen und/oder sich darum bewerben möchte, muss über eine gültige Erasmus Charta für die Hochschulbildung (ECHE) verfügen.
Die ECHE wurde von der Europäischen Kommission vergeben. Sie beweist, dass eine Hochschule alle Voraussetzungen für eine erfolgreiche Teilnahme am Erasmus+ Programm erfüllt.

Haftungsklausel

Dieses Projekt wurde mit Unterstützung der Europäischen Kommission finanziert. Die Verantwortung für den Inhalt dieser Veröffentlichung [Mitteilung] trägt allein der Verfasser; die Kommission haftet nicht für die weitere Verwendung der darin enthaltenen Angaben.

Ansprechpartner des Erasmus+ Programms

Weitergehende Information und Beratung zu den Erasmus+ Mobilitätsmaßnahmen erhalten Sie beim
Deutschen Akademischen Austauschdienst
Nationale Agentur für EU-Hochschulzusammenarbeit
Kennedyallee 50
53115 Bonn
Tel.: +49(0)228/882-8877
Fax: +49(0)228/882-555
E-Mail: E-Mail-Adresse
Homepage: www.eu.daad.de

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