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Master Projects

MiroSurge

Students
Martin Glückler, Jürgen Graef
Project leaders
Prof. Dr. Jürgen Held, Prof. Hans Krämer
Cooperation partners
Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR)

connect

Students
Sebastian Bauer, Till Köhler, Philipp Schadt
Project leaders
Prof. Hans Krämer, Prof. Ulrich Schendzielorz
Cooperation partners
German Red Cross (DRK), Section Heilbronn

nauris - navigated bronchoscopy
With the increasing complexity of modern medical applications and their close networking in clinical contexts it is increasingly necessary to have specifically designed interactions between humans and machines. In this situation the interfaces must support and guide their users intuitively as they carry out their tasks. This research and development project aimed to incorporate the principles of user-friendliness and user-centred design into interface design. In cooperation with the German Cancer Research Centre (DKFZ) a prototype of a user interface for navigated bronchoscopy, which plays a decisive role in the early recognition of lung cancer, “nauris – navigated bronchoscopy” was developed. This was optimized for intuitive operation, modularity, and clarity, and enables doctors to concentrate on their core competencies of diagnosis and therapy.



Students
Kerstin-Meike Knautz, Johanna Stuke
Project leaders
Prof. Hans Krämer, Prof. Ulrich Schendzielorz
Cooperation partners
German Cancer Research Centre DKFZ, Heidelberg

nauris - navigated bronchoscopy
With the increasing complexity of modern medical applications and their close networking in clinical contexts it is increasingly necessary to have specifically designed interactions between humans and machines. In this situation the interfaces must support and guide their users intuitively as they carry out their tasks. This research and development project aimed to incorporate the principles of user-friendliness and user-centred design into interface design. In cooperation with the German Cancer Research Centre (DKFZ) a prototype of a user interface for navigated bronchoscopy, which plays a decisive role in the early recognition of lung cancer, “nauris – navigated bronchoscopy” was developed. This was optimized for intuitive operation, modularity, and clarity, and enables doctors to concentrate on their core competencies of diagnosis and therapy.

Students
Kerstin-Meike Knautz, Johanna Stuke
Project leaders
Prof. Hans Krämer, Prof. Ulrich Schendzielorz
Cooperation partners
German Cancer Research Centre DKFZ, Heidelberg

Produkt hoch E - Emotionales Potential der Formgestaltung
Produkt hoch E entschlüsselt das emotionale Potential der Formgestaltung und bereitet es für die Gestaltung auf. Die besondere Herausforderung liegt darin, die größtenteils unbewußten Prozesse bewußt und damit kontrollierbar werden zu lassen. Wiird klar, warum spezifische Formen eine psychologische Wirkung haben, wo der Ursprung dieser Empfindungen liegt und wie diese gezielt Emotionen wecken können, ist dies ein machtvolles Gestaltungswerkzeug. Der eigens kreiierte Emotional Navigator setzt die Komponenten Emotion und Form in Bezug zueinander. Verbunden mit einem WErteumfeld wird somit ein Bereich abgesteckt, der bereits in eine konzeptionelle Richtung navigiert - sozusagen die Wesenszüger des Produkts.

Studierende
Mareike Roth, Oliver Saiz
Betreuer
Prof. Gabriele N. Reichert, Prof. Dr. Angelika Karger

Students
Mareike Graf, Luyza Pereira
Project Leaders
Prof. Jörg Beck, Prof. Hans Krämer

Produktfamilien
Kaum eine Produktgestaltung entsteht ohne den Kontext eines Produktsortiments. Die Masterthesis untersucht Faktoren, die dazu beitragen, das Produktverwandtschaft überhaupt entsteht und ganze Produktfamilien generiert werden. Prägnante Produktfamilien wurden in ihrer Gestaltung genau analysiert und daraus Thesen und Erkenntnis über das Design von Produktfamilien abgeleitet.

Student
Simon Schneider
Project leaders
Prof. Gabriele N. Reichert, Prof. Gerhard Reichert

Alt ist das neue Jung - Der demografische Wandel als Herausforderung für das Design
Unsere Gesellschaft wird immer älter. Dank dem hohen industriellen Standard und dem Fortschritt in der Medizin verlängert sich die durchschnittliche Lebenserwartung sichtbar. Dieser demografische Wandel beeinflusst die Gesellschaft in vielerlei Hinsicht: die Generation 50+ stellt einen neuen Kaufmarkt mit einer ganzen Palette auf sie abgestimmter Produkte und Dienstleistungen dar. Diese Masterthesis geht auf exakt diese gesellschaftlichen Veränderungen ein und zeigt entsprechende Marketingstrategien auf und die weitere Umsetzung von Universal Design Produkten.

Student
Susanne Vogt
Project leader
Prof. Dr. Jürgen Held, Prof. Gabriele N. Reichert

Students
Kerstin-Meike Knautz, Johanna Stuke
Project leaders
Prof. Hans Krämer, Prof. Ulrich Schendzielorz
Cooperation partners
German Cancer Research Centre DKFZ, Heidelberg

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    Buchstabe E
    ECTS

    The European Credit Transfer and Accumulation System allows study performance at different universities to be compared. See credits.